top of page
IMG_7483.JPG

Pod kožou

Ivan Dudáš

1. 11. − 1. 1. 2025

Kurátori: Marianna Brindzová, Andrej Jaroš

O VÝSTAVE

Najnovší projekt nazvaný Pod kožou prezentovaný vo Flatgallery vznikal ako experiment, v ktorom autor skúma možnosti maľby, tetovania a záberov/ fotografií z médií. V tematickej rovine sa venuje súčasným ekologickým, sociálnym, psychologickým a politickým problematikám, ktoré sú pretavené do tzv. tatoo obrazov.

Ivan Dudáš vychádza z aktuálnych udalostí posledných rokov akými sú klimatická kríza, éra Covid pandémie a postcovidového obdobia, invázia Ruska na Ukrajine, ďalšie vojenské konflikty vrátane Blízkeho východu, migračná kríza a utečenectvo.

To, čo je teda pre jeho tvorbu typické, je práve spontánne reagovanie a pohyby spoločensko-sociálnej a politickej klímy.
IMG_5502-2_edited.jpg

KURÁTORSKÝ TEXT

Zábery, ktoré slúžili ako podklady k maľbám v rámci série Pod kožou, sú bežnými, i keď miestami hrôzostrašnými obrazmi z médií. Pochádzajú z konkrétnych miest a udalostí, no zároveň sú i symbolmi dnešného sveta a jeho pohrôm. Napríklad pohľad do horiaceho lesa, dom, ktorý unáša povodeň, vojenský masový hrob, továreň zamorujúca prostredie, nevybuchnutá raketa, postrelený politik, pohlaď na človeka za oknom v izolácii počas pandémie, či ropa vyliata v mori.

 

Zábery, na ktoré sme si zvykli a málokedy nás už vyrušia z prežívania bežného dňa. Stali sme sa voči nim čiastočne imúnni a citovo umŕtvení. Ivan Dudáš si ich však všíma a spracováva ako akési „denníkové záznamy“ štylizovaných malieb na plátno. K ich vytváraniu používa bežné maliarske prostriedky, ako latex a akryl. Do týchto podkladov následne (netradične) tetuje.

 

Tetovaním, ktoré sa používa na ľudskej koži, do obrazov vnáša linky i celistvé plochy. Dostáva sa tak obrazom viac „pod kožu“. Nielen im, ale i samotným námetom a situáciám. Sériu desiatich obrazov, ktorá vznikala posledné mesiace, doplnil o dve staršie videá.

 

Jedno vo forme koláže/montáže/animácie zobrazuje prezidenta Trumpa, ktorý počas svojho prvého prezidentského mandátu odmietol klimatickú dohodu a dodnes je popieračom klimatickej krízy vôbec.

 

Druhé video zase zobrazuje lokálne – slovenské formy utečenectva a migrácie, keď cestujúci na bratislavskej a trnavskej vlakovej stanici bez akéhokoľvek povšimnutia a zastavenia sa prechádzajú okolo ležiacich migrantov. Video vzniklo aj ako narážka na dávnejšie vyjadrenia súčasnej ministerky kultúry na adresu migrantov, v dôsledku ktorých sa jej kariéra viac otočila smerom k politike.


Ivan Dudáš svojou tvorbou cyklicky reaguje na globálnu krízu, ako aj na lokálne špecifiká a otázky, ktoré sa nám, či chceme alebo nechceme, dostávajú „pod kožu“. Výstava tak zahŕňa najnovšiu (2024) i staršiu tvorbu (2017, 2023), ktorá sa nás ako ľudí snaží demaskovať a zároveň ukázať svet okolo nás taký, aký v skutočnosti je.

Marianna Brindzová, kurátorka

IMG_7486.JPG
IMG_5656-2.JPG
IMG_5533-2.JPG
IMG_7487.JPG

Výstavu z verejných zdrojov formou štipendia autora podporil Fond na podporu umenia. Výstava je súčasťou programu Festivalu OFF Bratislava – sekcie OFF Satellite.

image.png
image.png
output-onlinepngtools (9).png
bottom of page